Matkalla Spotifyyn, osa 6

Striimauskerrat ovat tämän päivän musabisneksen valuuttaa. Isoja tasalukuja käytetään markkinoinnin kärkenä siinä missä kultalevyjä aikaisemmin – ja siksi lukuja valitettavasti myös manipuloidaan. Case Robin kuivui kokoon, mutta jotain vilunkia on havaittu, jos YouTube siivoaa majoreiden tilastoista kaksi miljardia striimausta pois.

Spotifyssä biisien yhteydessä on alusta asti ollut suosiomittari, jonka toimintaperiaate ei ole minulle koskaan selvinnyt. Palvelusta löytyy lisäksi käyttäjän kotimaan ja (Spotify-)maailman kuunnelluimpien biisien lista, mutta kysymykseen ”paljonko on paljon soittokertoja” on saatu vain arvailuja vastaukseksi. Nyt Spotify on alkanut julkaisemaan myös viikottaiset luvut, jotka saa widgettinä omalle sivulleen näin:

Uudistus on mielestäni hyvä. Avoimuus kunniaan! Hypeä voi levittää niin paljon kuin sielu sietää, mutta pitääkö komea paatti oikeasti vettä vai ei? Sen tarkistamisesta tuli juuri paljon helpompaa. Kun lista katkaistaan viidestäkympistä, viimeinenkään sija ei ole häpeä. Pienimuotoisempien omakustanteiden julkaisijat voivat mitata omaa etäisyyttään kärkeen, mutta heidän omat lukunsa eivät leviä kaikkien tietoon. Listan manipulointi ei varmasti ole mahdotonta, mutta se tulee olemaan vaikeampaa kuin YouTubessa, sillä Spotify vaatii sisäänkirjautumisen.

Toivon vain, ettei Spotifyn yhtäkkinen avoimuus johtaisi perisuomalaiseen kateuteen mallia ”sähän sait Spotifystä ihan sikana euroja”. Kuten viime artikkelissa tuli ilmi, Spotify-korvausten suuruuteen vaikuttavat lukemattomat eri asiat.

Tämä artikkeli on osa juttusarjaa, lue aikaisemmat Matkalla Spotifyyn -jutut tästä.

avatar Markku Ikonen alias M79 on Kunkun ja Tamun keikka-dj. Päivätyökseen tämä tapahtumia 17-vuotiaasta järjestänyt vaasalainen suunnittelee ja tekstittää upeita juttuja nettiin ja printtiin. Muut kirjoitukset käyttäjältä